Tuesday, August 9, 2011

Orang yang Mencintai Ilahi


Orang yg mencintai Ilahi
Dirinya tak keluh kesah
Apabila ditimpa ujian
Kerana dia yakin dengan kasih Tuhan

Orang yang cintanya kepada Ilahi melebihi segalanya
Tidak melatah apabila orang tersayang dirampas
Kerana walau dia kehilangan
Dia masih bermodalkan cinta Ilahi

Orang yang benar-benar menghayati cintanya kepada Ilahi
Sentiasa pasrah kepada-Nya
Sabar menempuh ujian
Kerana dia tahu ujian itu adalah
tarbiah daripada-Nya

Orang yang benar-benar mencintai Ilahi
Juga harapkan kebahagian di dunia
Tetapi jika tak dapat dimiliki
Dia harapkan keindahan 'di sana'
Kerana dunia ini hanya pinjaman
Dan dirinya hanya 'barang pinjaman'
Yang dipinjam untuk sementara di dunia ini.


Hasil nukilan:
Naurah Musyahidah

Thursday, June 16, 2011

Puasa Ku

-Juadah berbuka ari nie-

Alhamdulillah,dpt jgk puasa ari nie.syukur Allah permudahkan.walaupun dengan membawa satu lg nyawa,ianya juga ujian.Ari nie dpt pulak berbuka dengan kak liza dan seha.Syukur la,rezeki ari nie melimpah ruah.Tambah pulak dapat makan sama2.Bkn sng nak rancang makan kat luar.sume kena dirancang lebih awal.Org yg pregnant pun mampu berpuasa.kne berlatih berpuasa dr sekarang.nnt x de la terasa sgt letihnya mse bulan puade nnt.Terima kasih wat kak liza n seha sbb kte dpt berbuka dgn kite.heee

-Seha bersama ikan yg BESAR-heee




-With kak Liza-








Thursday, March 3, 2011

Selamat Hari Lahir Sayang


Assalamualaikum semua..sepatutnye hani post nie smlm lg.3/3/11,tau bufday sape?orang yang hani sayang dunia akhirat.Suami hani,kekasih hani,teman hani,imam hani,kekuatan hani,semuanya bagi hani.Juga pintu syurga bg hani.Dgn keredhaan suami,maka masuklah seorg wanita iaitu isteri ke dalam syurga.Malam semalam pegi celebrate bufday die.Tp syg,x dpt nak beli kek.Actually da lari bajet.heee..2/3 waktu pagi dlm pkul 11 mcm 2,i decided to clinic.pegi cuz nak check weather i'm pregnant or not.I was alone with pakcik teksi.Die bwk pegi klinik kat Flora Damansara.Hani pegi klinik Normah.Berdebar2 jgk hati nie nak tggu result.X ramai pun org kat klinik mse 2.Then,tibe plak giliran hani.Doc india,nasib baik pompuan.Die suggest tuk wat scan je dr urine test.First die scan,nmpk la mcm de satu bulatan.X paham pd mulenye,then die ckp hani confirm pregnant.Syukur pd Ilahi.Allah lebih mengetahui segalanya.Menitis air mata hani.Doc sahkn baru beberapa minggu.Alhamdulillah,murah rezeki.Allah sygkn hani lg =).Lepas kluar dr klinik,hani plan nak pegi Tesco.Sje nak beli brg dapur.Dr pg,sumenye Org Teksi jd driver..huhu.nasib la org x pandai driving nie.Plan nak beli hadiah kat suami.Hani belikan baju kemeja dlm rm200.Ok la 2.N nasib jgk la org x keje.Beli pun gune duit husband lg.Tp x kesah la.Janji Rock!!!huhu.Da beli brg dapur,abg ihsan call.Die da nak smpi Tesco.Kami pun lunch same2.Erm..mmg org mengandung 2 akan hilang selera ke?serius mmg x de nafsu nak mkn.Oh my Allah,ape sudah jd pd hani yg dlu?yg kuat makan 2?hee..Tp ok jgk,dpt jgk diet.Mse tgh mkn 2,abg ihsan sruh beli pregnancy test,mne tau kot2 betul pregnant.Hani asyik mengelak je.Cakap yg hani x reti gune bnde 2.Mmg betul pun sbnrnye.Mse kat Kuis da cbe.Kwn2 tlg.N mse 2,kami masing2 belagak mcm doc.heee..Tp x reti jgk nak bg kata putus.Last2,hani plan nnt hani sndri gi clinic.Mmg da plan nak gi klinik mse nak dekat2 bufday abg ihsan.Klu betul hani pregnant,bleh jd special surprised kat die.Dan mmg x sangka,ade rezeki nak bg abg ihsan kejutan.Hadiah pun da beli,surprised terbesar pun betul2 wujud,just tinggal tggu pkul 12 tepat 3/3 je.

Malam plak,abg ihsan bwk gi celebrate kat wangsa walk ngan kakak farah wahida n the geng n also all the staff.Tepat pkul 12,maka,ade la ucapan hari jd.Mybe abg ihsan fikir yg hani x ingt bufday die.Tp sbnrnye,hani sje je wat2 x tau.Pas2,hani pun bgtau hani pregnant.Siap bg pic scan lg.Die mcm happy.n kak farah ngan kwn2 die pun tau mlm 2.Balik umah,hani terus bg hadiah kat abg ihsan.Die ske hadiah hani.Abg ihsan ckp,'esok' (ari nie) die nak pakai baju 2 gi opis.N he really did.Love u syg.Thanks cuz suke ngan hadiah hani.Hani lari bajet nak beli kek n bunge ros sbb da beli baju utk abg n byr kos mse gi clinic 2.Abg ihsan sdey jgk la sbb thn nie die celebrate tnpa kek.Maaf ye abg.Bukan x nak beli n maaf jgk x dpt nak rse mcm abg rase sdey 2.Cuz hani da lame x sambut bufday,n da x rse pape da.Kesedihan 2 da x de.InsyaAllah,next year hani belikn hadiah tuk abg.
Mohd Ihsan,terima kasih ats kesudian menjadi suamiku.Terima kasih kerana memberiku bahagia,memimpinku ke jalan yg diredhai,dan juga terima kasih ats segalanya.X terbalas rsenye budi dan segala kebaikan abg pd hani.Hani sayang abg dunia akhirat.Hah!..hani nak wat ucapan hari jd tuk abg.WAHAI SUAMIKU,KU DOAKAN MOGA ALLAH PANJANGKN UMURMU UNTUK TERUS BERSAMAKU,MEMBIMBINGKU DAN TERUS MENYAYANGIKU.MOGA ALLAH MURAHKAN REZEKIMU UNTUK MASA DEPAN KITA DAN JUGA PERNIAGAAN ABG.MOGA ALLAH BERKATI HIDUPMU.MOGA ALLAH BERI ABG KEKUATAN UTUK TERUS MEMIMPIN HANI KE SYURGA ILAHI,MOGA ABG MENJD BAKAL SEORG AYH KEPADA ZURIAT ABG.MOGA ALLAH BERI KEBAHAGIAN DALAM RUMAHTANGGA KITA DAN JUGA PANJANGKN JODOH KITA HINGGA KE SYURGA ABADI.X lupa jugak wat kakak iparku merangkap kembar suamiku,moga Allah memberkatimu,murahkn rezekimu dan berimu kebahagian dalam hidupmu.
Selamat hari lahir sayang,MOHD IHSAN BIN CHE MOHD NOH.Aku menyayangimu kerana Allah =)

Tuesday, March 1, 2011

Selamat Hari Lahir AYAH


SELAMAT HARI LAHIR AYAH!tepat jam 12 pg bersamaan 2/3/11 ayah telah dilahirkan ke dunia.Terima kasih ayah kerna telah menjadi seorg ayah kepada 10 org anak dgn penuh kesabaran.Ayah,betapa aku menghargai pengorbananmu,penat lelahmu dalam mencari rezeki yg halal untuk anak2mu,untuk isterimu yang tercinta.Terkadang,diri ini pernah melukakan hati mu,mungkin kerana aku tidak mengerti tugasmu sebagai seorg ayah dan juga seorg hamba Allah.Ayah,ku lihat ayah mudah ketawa dan gembira bersama cucu2 mu,tp aku tahu ayah,bahawa disebalik senyuman dan ketawa mu itu tersimpan kedukaan.Ayah sgt tabah dn kuat.Sekalipun anak2mu melampaui batasan terhadapmu,ayah hnya diam.dan pernah aku melihat ayah menitikkn air mata.Ayah,maafkan anak2mu.Kami tak mengerti keadaan mu,x memahami mu,lantas mudah saja kami melukakan mu,ayah.Diam mu ayah,tersimpan seribu cerita yang ayah pendamkn.Suatu malam yg x pernah anakmu ini lupa,ayah.Ayah meluahkn semua rasa hati yg ayah pendam selama ini.Ayah pernah cakap yg ayah terkadang terasa hati dgn anak2.Ayah teringin nak makan dgn semua anak2 ayh.Tp kdg2 anak2 ayh hnya siapkn makanan ayah dan tinggalkn ayh makan sorg2.Ayah,maafkn kami.Ayah cakap lagi yg klu la suatu hari Allah cabut nyawa ayah,dan masa 2 anak2 ayah x sempat makan sama2 dgn ayah,mesti anak2 akn terkilan.Betul ayah,klu anakmu ini berhadapan dgn situasi itu,pasti aku akan aku kesal sepanjang hayatku.Ayah,maafkn segala kesalahan anak2mu dn juga isteri mu.Ayah,anakmu ini tak akan lupa segala kenangan manis semasa ayah memimpin tanganku waktu melintas jalan,tak akan lupa yang ayah pernah membawaku bersiar2 di tasik titiwangsa yg juga kali terakhir ayah berjalan berdua bersamaku.Ayah,terima kasih atas segala jasa baktimu.Terima kasih kerna kuat dalam mendidik anak2mu.Ya Allah,Kau berkatilah umur ayahku.Kau ampunkanlah dosa2nya.Kau pimpinlah hatinya untuk terus kuat bersamaMu.Kau peliharalah kesihatan ayah dan murahkanlah rezekinya dan berilah dia rezeki yg halal.Ya Allah,gantikanlah segala kesusahan,kepenatan ayah dengan kecerian dr ahli keluarganya dan juga dr kemudahan yg Kau permudahkan.Hani sayang ayah dan mak dunia akhirat.
Kesempatan ini juga ku ucapkan kepada teman baikku,Nazreen Syah bin Zacreen Syah yang juga turut sama lahir pada hari ini.Moga Allah panjangkn umurmu,murahkn rezekimu dan berkati hidupmu.Amin..amin ya Rabb..

Monday, February 28, 2011

IKHLAS ITU INDAH

Hujan rintik-rintik membasahi bumi, udara berhembus terasa segar. Seorang pemuda telah selesai menunaikan sholat dzuhur berjamaah di masjid. Pandangannya menyapu ke arah halaman masjid, tidak jauh darinya ada seorang perempuan tua yang duduk ditengah lapangan menarik perhatiannya. Tiba-tiba sebuah tas kecil dari tempat nenek itu terbang tertiup angin kencang. Segera pemuda itu memperhatikan teriakan nenek itu minta tolong, ingin tasnya diambilkan.

Merasa terpanggil pemuda itu segera berlari mengejar tas kecil, terlihat tas itu telah melesat jauh, dia berlari dengan terengah-engah kelelahan. Berlarilah pemuda itu sekuat tenaga dan tas kecil itu berhasil juga dipegangnya. Nampak keringat bercucuran, dengan hati penuh kebahagiaan dia berlari kecil mengantarkan tas kecil. Terlintas didalam hatinya lelah yang dirasakan tentunya akan disambut dengan senyuman dan ucapan terima kasih sang nenek sudah cukup sebagai balasan atas kebaikan yang telah dilakukannya.

Namun diluar didugaannya, sang nenek segera merebut tas kecil itu dan membalikkan tubuhnya dengan wajah yang cemberut, sepintas seperti marah. Pemuda terkejut bukan main. Jangankan senyuman dan ucapan terima kasih, wajah ramahpun tidak terlihat. Pemuda itu kebingungan. 'Apa dosaku ya?' ucapnya lirih. Dia tak bisa bergerak, malu, kesal, kecewa tercampur aduk.

Berkali-kali pemuda istighfar, siang itu dirinya menemukan pelajaran yaitu makna ikhlas. Ya tentang keikhlasan. Keikhlasan berarti tidak pernah berharap apapun, bahkan balasan walaupun berupa senyuman dari yang kita perbuat. Lakukanlah segala perbuatan baik semata-mata karena Allah. Itulah yang disebut dengan ikhlas. Siang itu dihalaman masjid, pemuda itu mendapatkan pelajaran bahwa ikhlas itu indah.

'Dan Kami tiada mengurangi sedikitpun dari pahala amal mereka, tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakan.' (QS. At-Thuur : 21).

Sunday, February 27, 2011

Wanita


assalamualaikum...tringin nak cite psl wanita pulak mlm nie.actually just finished watching movie PEREMPUAN kat tv2.erm..that was a great movie.2 sbb dpt award anugerah drama terbaik.CREDIT TO THEM.erm..betapa Allah mengangkat martabat seorg wanita 2.pada zaman Rasulullah pun,Rasulullah yg membetulkan pemikiran masyarakat jahiliah yg suatu ketika dulu ada yg membunuh anak perempuan.tp zaman skang da berubah.rse mcm da terbalik da.rse mcm da kembali ke zaman jahiliah plak.knpe ye wanita2 sekarang x mnghargai dri sndri?i not a good person actually.berlajar dr pengalaman.n dr pengalaman mngajarku sesuatu yg bererti.Salah satu tanda kasih Baginda SAW terhadap kaum wanita ialah dengan berpesan kepada kaum lelaki agar berbuat baik kepada wanita, khususnya ahli keluarga mereka. Rasulullah SAW sendiri menjadikan diri dan keluarga baginda suri teladan kepada kaum lelaki untuk bagaimana berbuat baik dan memuliakan kaum wanita.jd la yg terbaik..bidadari syurga pun cemburu dgn.what am i know, i proud that i was born as a woman.moga Allah terus berikan kte hidayat dan petunjukNya.


WANITA SOLEHAH

Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.

Keayuan wanita solehah itu, tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah, tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah, memujuk rayu,
Bukan dan tidak sama sekali.

Kepetahan wanita solehah,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.

Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek ,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.

Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerna satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman ,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat Ilahi,
Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai ,
Kerna ada lagi manusia yang lebih berpengetahuan darimu ,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
Kerna ada lagi insan yang lebih malang darimu.

Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya ,
Bersyukurlah diatas apa yang ada,
Serta berusaha demi keluarga, bangsa dan agama.


Saturday, February 26, 2011

BIOADATA IMAM SYAFIE

Ramai tidak mengenali biodata imam mazhab Syafie. Kenapa kita kurang mengenali imam mazhab kita? Kenapa boleh jadi begini..?Imam Syafie....

Imam Syafie bernama Muhammad bin Idris. Salasilah keturunan beliau adalah Muhammad bin Idris bin Abbas bin Usman bin Syafie bin Saib bin Abdul Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf. Keturunan beliau bertemu dengan keturunan Nabi Muhammad SAW pada datuk Nabi Muhammad yang ketiga iaitu Abdul Manaf.

Beliau dilahirkan di Ghuzah nama sebuah kampung yang termasuk daerah Palestin, pada bulan Rejab 150 H atau 767 Masehi. Tempat asal ayah dan bonda beliau ialah di Kota Makkah. Imam Syafie lahir di Palestin kerana ketika itu bondanya pergi ke daerah itu demi keperluan penting. Namun di dalam perjalanan menuju Palestin tersebut ayahnya meninggal dunia, sementara Imam Syafie masih dalam kandungan ibunya. Setelah berumur dua tahun baru Imam Syafie dan ibunya kembali ke Kota Makkah.

Ketika berumur 9 tahun beliau telah hafal Al-Quran 30 hanya. Umur 19 tahun telah mengerti isi kitab Al-Muwatha’, karangan Imam Malik, tidak lama kemudian Al-Muwatha’ telah dihafalnya. Kitab Al-Muwatha’ tersebut berisi hadith-hadith Rasulullah SAW, yang dihimpun oleh Imam Malik.

Kerana kecerdasannya pada umur 15 tahun beliau telah diizinkan memberi fatwa di hadapan masyarakat dan menjawat sebagai guru besar ilmu hadith serta menjadi mufti dalam Masjidil Haram di Makkah.

Ketika berumur 20 tahun beliau pergi belajar ke tempat Imam Malik di Madinah, setelah itu beliau ke Irak, Parsi dan akhirnya kembali ke Madinah. Dalam usia 29 tahun beliau pergi ke Yaman untuk menuntut ilmu pengetahuan.

Tentang ketaatan beliau dalam beribadah kepada Allah diceritakan bahawa setiap malam beliau membagi malam itu kepada tiga bahagian. Sepertiga malam beliau gunakan kewajipan sebagai manusia yang mempunyai keluarga, sepertiga malam untuk solat dan zikir dan sepertiga lagi untuk tidur.

Ketika Imam Syafie di Yaman, beliau diangkat menjadi setiausaha dan penulis istimewa Gabenor di Yaman, sekaligus menjadi guru besar di sana. Kerana beliau termasuk orang pendatang, secara tiba-tiba memangku jawatan yang tinggi, maka ramai orang yang memfitnah beliau.

Ahli sejarah telah menceritakan bahawa waktu sultan Harun Ar-Rasyid sedang marah terhadap kaum Syiah, sebab golongan tersebut berusaha untuk meruntuhkan kekuasaan Abbasiyah, mereka berhasrat mendirikan sebuah kerajaan Alawiyah iaitu keturunan Saidina Ali bin Abi Talib. Kerana itu di mana kaum Syiah berada mereka diburu dan dibunuh.

Suatu kali datang surat baginda Sultan dari Baghdad. Dalam surat yang ditujukan kepada Wali negeri itu diberitahukan supaya semua kaum Syiah ditangkap. Untuk pertama kali yang paling penting adalah para pemimpinnya, jika pekerjaan penangkapan telah selesai semua mereka akan dikirimkan ke Baghdad. Semuanya harus dibelenggu dan dirantai. Imam Syafie juga ditangkap, sebab di dalam surat tersebut bahawa Imam Syafie termasuk dalam senarai para pemimpin Syiah.

Ketika peristiwa itu terjadi pada bulan Ramadhan, Imam Syafie dibawa ke Baghdad dengan dirantai kedua belah tangannya. Dalam keadaan dibelenggu itu para tahanan disuruh berjalan kaki mulai dari Arab Selatan (Yaman) sampai ke Arab Utara (Baghdad), yang menempuh perjalanan selama dua bulan. Sampai di Baghdad belenggu belum dibuka, yang menyebabkan darah-darah hitam melekat pada rantai-rantai yang mengikat tangan mereka.

Pada suatu malam pengadilan pun dimulai. Para tahanan satu persatu masuk ke dalam bilik pemeriksaan. Setelah mereka ditanya dengan beberapa kalimat, mereka dibunuh dengan memenggal leher tahanan tersebut. Supaya darah yang keluar dari leher yang dipotong itu tidak berserak ia dialas dengan kulit binatang yang diberi nama dengan natha’.

Imam Syafie dalam keadaan tenang menunggu giliran, dengan memohon keadilan kepada Allah SWT. Kemudian beliau dipanggil ke hadapan baginda Sultan. Imam Syafie menyerahkan segalanya hanya kepada Allah SWT. Dengan keadaan merangkak kerana kedua belah kaki beliau diikat dengan rantai, Imam Syafie mengadap Sultan. Semua para pembesar memperhatikan beliau.

“Assalamualaika, ya Amirul Mukminin wabarakatuh.”Demikian ucapan salam beliau kepada baginda dengan tidak disempurnakan iaitu “Warahmatullah.”

“Wa alaikassalam warahmatullah wabarakatuh.” Jawab baginda. Kemudian baginda bertanya: “Mengapa engkau mengucap salam dengan ucapan yang tidak diperintahkan oleh sunnah, dan mengapa engkau berani berkata-kata dalam majlis ini sebelum mendapat izin dari saya?”

Imam Syafie menjawab: “Tidak saya ucapkan kata “Warahmatullah” kerana rahmat Allah itu terletak dalam hati baginda sendiri.” Mendengar kata-kata itu hati baginda jadi lembut. Kemudian Imam Syafie membaca surah An-Nur ayat 55 yang bermaksud:

“Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka berkuasa, dan sesungguhnya Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredhaiNya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa.”

Setelah membaca ayat di atas kemudian Imam Syafie berkata: “Demikianlah Allah telah menepati janjiNya, kerana sekarang baginda telah menjadi khalifah, jawapan salam baginda tadi membuat hati saya menjadi aman.” Hati baginda menjadi bertambah lembut. Baginda Harun ar Rashid bertanya kembali: “Kenapa engkau menyebarkan faham Syiah, dan apa alasanmu untuk menolak tuduhan atas dirimu.”

“Saya tidak dapat menjawab pertanyaan baginda dengan baik bila saya masih dirantai begini, jika belenggu ini dibuka Insya-Allah saya akan menjawab dengan sempurna. Lalu baginda memerintahkan kepada pengawal untuk membukakan belenggu yang mengikat lmam Syafie itu.

Setelah rantai yang membelenggu kedua kaki dan tangannya itu dibuka, maka Imam Syafie duduk dengan baik kemudian membaca surah Hujarat ayat 6:

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq yang membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”“Ya Amirul Mukminin, sesungguhnya berita yang sampai kepada baginda itu adalah dusta belaka. Sesungguhnya saya ini menjaga kehormatan Islam. Dan bagindalah yang berhak memegang adab kitab Allah kerana baginda adalah putera bapa saudara Rasulullah SAW iaitu Abbas. Kita sama-sama menghormati keluarga Rasulullah. Maka kalau saya dituduh Syiah kerana saya sayang dan cinta kepada Rasulullah dan keluarganya, maka demi Allah, biarlah umat Islam sedunia ini menyaksikan bahawa saya adalah Syiah. Dan tuan-tuan sendiri tentunya sayang dan cinta kepada keluarga Rasulullah.” Demikian jawab Imam Syafie.

Baginda Harun ar Rasyid pun menekurkan kepalanya kemudian ia berkata kepada Imam Syafie: “Mulai hari ini bergembiralah engkau agar lenyaplah perselisihan antara kami dengan kamu, kerana kami harus memelihara dan menghormati pengetahuanmu wahai Imam Syafie.”

Demikianlah kehidupan Imam Syafie sebagai ulama besar, yang tidak lepas dari berbagai cubaan serta seksaan dari pihak yang tak mengerti akan hakikat kebenaran yang sesungguhnya. Hanya ketabahan dan keimanan serta pengetahuanlah yang dapat menghadapi setiap cubaan itu sebagai suatu ujian dari Allah SWT yang harus kita hadapi.