Wednesday, February 15, 2012

Appreciate your wife-husband

Married or not you should read this...

“When I got home that night as my wife served dinner, I held her hand and said, I’ve got something to tell you. She sat down and ate quietly. Again I observed the hurt in her eyes.

Suddenly I didn’t know how to open my mouth. But I had to let her know what I was thinking. I want a divorce. I raised the topic calmly. She didn’t seem to be annoyed by my words, instead she asked me softly, why?

I avoided her question. This made her angry. She threw away the chopsticks and shouted at me, you are not a man! That night, we didn’t talk to each other. She was weeping. I knew she wanted to find out what had happened to our marriage. But I could hardly give her a satisfactory answer; she had lost my heart to Jane. I didn’t love her anymore. I just pitied her!

With a deep sense of guilt, I drafted a divorce agreement which stated that she could own our house, our car, and 30% stake of my company. She glanced at it and then tore it into pieces. The woman who had spent ten years of her life with me had become a stranger. I felt sorry for her wasted time, resources and energy but I could not take back what I had said for I loved Jane so dearly. Finally she cried loudly in front of me, which was what I had expected to see. To me her cry was actually a kind of release. The idea of divorce which had obsessed me for several weeks seemed to be firmer and clearer now.

The next day, I came back home very late and found her writing something at the table. I didn’t have supper but went straight to sleep and fell asleep very fast because I was tired after an eventful day with Jane. When I woke up, she was still there at the table writing. I just did not care so I turned over and was asleep again.

In the morning she presented her divorce conditions: she didn’t want anything from me, but needed a month’s notice before the divorce. She requested that in that one month we both struggle to live as normal a life as possible. Her reasons were simple: our son had his exams in a month’s time and she didn’t want to disrupt him with our broken marriage.

This was agreeable to me. But she had something more, she asked me to recall how I had carried her into out bridal room on our wedding day. She requested that every day for the month’s duration I carry her out of our bedroom to the front door ever morning. I thought she was going crazy. Just to make our last days together bearable I accepted her odd request.

I told Jane about my wife’s divorce conditions. . She laughed loudly and thought it was absurd. No matter what tricks she applies, she has to face the divorce, she said scornfully.

My wife and I hadn’t had any body contact since my divorce intention was explicitly expressed. So when I carried her out on the first day, we both appeared clumsy. Our son clapped behind us, daddy is holding mommy in his arms. His words brought me a sense of pain. From the bedroom to the sitting room, then to the door, I walked over ten meters with her in my arms. She closed her eyes and said softly; don’t tell our son about the divorce. I nodded, feeling somewhat upset. I put her down outside the door. She went to wait for the bus to work. I drove alone to the office.

On the second day, both of us acted much more easily. She leaned on my chest. I could smell the fragrance of her blouse. I realized that I hadn’t looked at this woman carefully for a long time. I realized she was not young any more. There were fine wrinkles on her face, her hair was graying! Our marriage had taken its toll on her. For a minute I wondered what I had done to her.

On the fourth day, when I lifted her up, I felt a sense of intimacy returning. This was the woman who had given ten years of her life to me. On the fifth and sixth day, I realized that our sense of intimacy was growing again. I didn’t tell Jane about this. It became easier to carry her as the month slipped by. Perhaps the everyday workout made me stronger.

She was choosing what to wear one morning. She tried on quite a few dresses but could not find a suitable one. Then she sighed, all my dresses have grown bigger. I suddenly realized that she had grown so thin, that was the reason why I could carry her more easily.

Suddenly it hit me… she had buried so much pain and bitterness in her heart. Subconsciously I reached out and touched her head.

Our son came in at the moment and said, Dad, it’s time to carry mom out. To him, seeing his father carrying his mother out had become an essential part of his life. My wife gestured to our son to come closer and hugged him tightly. I turned my face away because I was afraid I might change my mind at this last minute. I then held her in my arms, walking from the bedroom, through the sitting room, to the hallway. Her hand surrounded my neck softly and naturally. I held her body tightly; it was just like our wedding day.

But her much lighter weight made me sad. On the last day, when I held her in my arms I could hardly move a step. Our son had gone to school. I held her tightly and said, I hadn’t noticed that our life lacked intimacy. I drove to office…. jumped out of the car swiftly without locking the door. I was afraid any delay would make me change my mind…I walked upstairs. Jane opened the door and I said to her, Sorry, Jane, I do not want the divorce anymore.

She looked at me, astonished, and then touched my forehead. Do you have a fever? She said. I moved her hand off my head. Sorry, Jane, I said, I won’t divorce. My marriage life was boring probably because she and I didn’t value the details of our lives, not because we didn’t love each other anymore. Now I realize that since I carried her into my home on our wedding day I am supposed to hold her until death do us apart. Jane seemed to suddenly wake up. She gave me a loud slap and then slammed the door and burst into tears. I walked downstairs and drove away. At the floral shop on the way, I ordered a bouquet of flowers for my wife. The salesgirl asked me what to write on the card. I smiled and wrote, I’ll carry you out every morning until death do us apart.

That evening I arrived home, flowers in my hands, a smile on my face, I run up stairs, only to find my wife in the bed -dead. My wife had been fighting CANCER for months and I was so busy with Jane to even notice. She knew that she would die soon and she wanted to save me from the whatever negative reaction from our son, in case we push through with the divorce.— At least, in the eyes of our son—- I’m a loving husband….

The small details of your lives are what really matter in a relationship. It is not the mansion, the car, property, the money in the bank. These create an environment conducive for happiness but cannot give happiness in themselves.

So find time to be your spouse’s friend and do those little things for each other that build intimacy. Do have a real happy marriage!

If you don’t share this, nothing will happen to you.

If you do, you just might save a marriage. Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up
by: Ennaid Seyer

Wednesday, November 23, 2011


Dia syurgaku..

Dia bukan agamawan,
Dia bukan seorang ustaz,
Dia suamiku!

Walaupun dia bukan lelaki idaman aku pada mulanya,
Tapi kini dia insan idaman hidupku kini dan selamanya,
Perkenalan ku dengannya hanya bermula dengan dua,
Dua bulan ku mengenalinya, Dua minggu kami mengikat tali pertunangan,
dan lepas Dua bulan aku disahkan mendapat zuriat pertamaku.

Dia insan yg Allah ciptakan untukku,
Menjadi syurga ku, tempat aku mengumpul pahalaku,
Dia lain, tak sama yang aku angankan,

Setiap apa yang dia lakukan,
Baik buruk perlakuannya,
Aku terima dengan redha.
Yang pahit ku buang jauh-jauh,
Yang manis sentiasa jadi kenanganku tiap hari.

Saat terucapnya kalimah "Aku terima nikahnya...",
Di sudut kecil hatiku, tiada lagi istilah kekesalan aku menjadi miliknya,
Pertemuan kami adalah atas kehendaknya,
Kini aku bersyukur atas segalanya.

Dia cuba sedaya upaya membahagiakan ku,
Setiap pengorbanan yang dilakukannya,
Mencari rezeki untuk keluarga setiap hari,siang malam,
Membahagiakanku dengan cara tersendiri,
Menerima keluargaku dengan penuh sabar.
Cukup membuatkanku terharu.

Biarpun waktu kami bersama singkat kerana tanggungjawab yang tergalas,
Aku mengerti dan bersabar dengan iringan doa agar Allah sentiasa melindungimu,
Pohonku agar Allah sentiasa menetapkan hatimu dengan ku kekal hingga kesyurga.

-hani sayang abang biarpun sayang tu tak terlahir pada zahirnya-

Thursday, September 8, 2011

Kehadiranmu Ku Nanti

Assalamualaikum semua..rase da lme x update blog.rindu nak meluah ape yg terbuku dlm hati..nak berbicara dengan teman,malu meluah rasa..hanya mampu meluah pada jari-jari.

Penantian demi penantian..masih ada beberapa minggu lagi untuk menantkan kehadiran insan baru dalam hidupku dan suamiku..ya Allah..mcm2 perasaan dtg dlm diri nie.x sabar menanti kelahiran baru.Sekarang da masuk 34 mggu.Alhamdulillah,bayi dlm kandungan saya sihat dan aktif.Rasa lega dlm hati.Dan terbit rasa kesedaran dalam diri tentang pengorbanan seorang ibu.Kerap kali saya terkenangkan pengorbanan mak yang tak ternilai dgn harta.Tak tau nak luahkan mcm mana.semua rasa b'kumpul menjadi satu.

Pengalaman pertama dalam hidup bila mula Allah tiupkan roh baru ke dalam rahimku.Pengalaman merasa mcm ibu2 mengandung yang lain,mengidam dan 3 bln merasa morning sickness.Berat ujian seorang ibu.Dengan kandungan saya nie,saya menuntut ilmu.Alhamdulillah,Allah permudahakan.Allah bg saya teman2 yg sgt2 baik dan ikhlas membantu.Baik lelaki mahupun perempuan,sama2 menjaga diri saya dan kandungan saya nie.Terima kasih sahabat2ku;seha,kak tika,aniqa,mira,cody,fiza,zie,efa,kak bella,dila,tia,kak sara,dan x lupa teman2 lelaki dlm kelas =).Tengok sahabat2 yg excited dgn bayi dalam kandungan saya nie,buatkan saya terharu,gembira sgt2.Allah je la yang dpt balas segala budi dan kebaikan korang semua.Terima kasih juga buat seluruh ahli keluargaku dan keluarga mertuaku yang banyak menjaga dan memberi tunjuk ajar.Terima kasih juga untuk Kak azizah dan keluarga.

X lupa jugak dengan pengorbanan suami saya yang sgt gembira dan x sabar dgn kelahiran ank ni.Maafkan segala dosa2 hani kat abg,dan terima kasih sebab terus bersabar dengan kerenah isterimu.Sabar memenuhi segala permintaan isterimu,dan tetap sabar untuk menceriakan isterimu biarpun isterimu ini banyak melukakan mu.Abg,biarpun abg sibuk dengan urusan abg,tp abg tetap x lupa tanggungjawab abg kat hani.Hani harap kita sama2 bersedia menempuh alam baru,alam keibubapaan.Kita akan sama2 belajar untuk mendidik,membesarkan ank kita dgn didikan yg sempurna,didikan cara sunnah nabi.Terima kasih suamiku.Hani sayang abg dunia akhirat.

Pernah saya dengar orang ckp,"awlnya mengandung,knpe x merancang dulu..kan masih belajar lg,".Ya, mmg saya sedar,saya sgt2 muda untuk b'kahwin dan menggalas tanggunjawab sebagai seorang isteri dan ibu.Tapi,saya yakin,Allah sentiasa bersama saya dan memudahkan urusan saya.Saya dapat rasakan mmg Allah benar2 memudahkan urusan saya,dengan bantuan teman ketika di kolej,dengan kesabaran dan pengorbanan suami yang x dpt d'ucap dgn lisan,semuanya jadi mudah.Kenapa saya x merancang dulu? sebab saya sedar, kita yang merancang, tapi Allah yg tentukan.Ada pasangan yang merancang,tapi terus x dapat anak.Anak rezeki Allah.Saya hanya menerima apa jua pemberian Allah.

Kini,hati saya resah,takut..Keresahan dan ketakutan untuk membesarkan zuriat dan amanah Allah ini mengatasi ketakutan saya untuk berjuang nanti,berjuang untuk melahirkan insan baru ini.Takut jika gagal membesarkan ank ini menjadi insan yang soleh,yang baik dan terpelihara.Takut jika ank ini bakal mewarisi segala dosa2 saya dan suami.Takut jika ank ini hilang dalam pegangan Ilahi.Ya Allah,bantulah hambaMu.
Pesanan untuk bakal anakku;jadilah dikau seorang insan yg terpelihara diri dan maruah.Jadilah kau seorang ank yang dapat menyelamatkan kedua ibu bapa mu di akhirat kelak.Peganglah kuat dan erat Al-quran dan sunnah nabi mu,untuk dijadikan panduan dan penyelamat menempuh alam yang penuh ujian ini.
Ya Allah,Kau peliharalah zuriat keturunanku daripada segala dosa,maksiat dan zina.Peliharalah ankku dari segala kemungkaran dan kejahatan dunia.Jadikanlah zuriat keturunanku seorang yg soleh dan solehah, yang indah rupa parasnya,yang sempurna sifatnya.Ya Allah,Kau perelokkanlah rupa parasnya sepertimana Kau perelokkan amalan dan akhlaknya.

Ya Allah,Kau berilah aku dan suamiku kekuatan untuk mendidik dan membesarkan zuriat kami ini.amin ya Allah...

Tuesday, August 9, 2011

Orang yang Mencintai Ilahi

Orang yg mencintai Ilahi
Dirinya tak keluh kesah
Apabila ditimpa ujian
Kerana dia yakin dengan kasih Tuhan

Orang yang cintanya kepada Ilahi melebihi segalanya
Tidak melatah apabila orang tersayang dirampas
Kerana walau dia kehilangan
Dia masih bermodalkan cinta Ilahi

Orang yang benar-benar menghayati cintanya kepada Ilahi
Sentiasa pasrah kepada-Nya
Sabar menempuh ujian
Kerana dia tahu ujian itu adalah
tarbiah daripada-Nya

Orang yang benar-benar mencintai Ilahi
Juga harapkan kebahagian di dunia
Tetapi jika tak dapat dimiliki
Dia harapkan keindahan 'di sana'
Kerana dunia ini hanya pinjaman
Dan dirinya hanya 'barang pinjaman'
Yang dipinjam untuk sementara di dunia ini.

Hasil nukilan:
Naurah Musyahidah

Thursday, June 16, 2011

Puasa Ku

-Juadah berbuka ari nie-

Alhamdulillah,dpt jgk puasa ari nie.syukur Allah permudahkan.walaupun dengan membawa satu lg nyawa,ianya juga ujian.Ari nie dpt pulak berbuka dengan kak liza dan seha.Syukur la,rezeki ari nie melimpah ruah.Tambah pulak dapat makan sama2.Bkn sng nak rancang makan kat luar.sume kena dirancang lebih awal.Org yg pregnant pun mampu berpuasa.kne berlatih berpuasa dr sekarang.nnt x de la terasa sgt letihnya mse bulan puade nnt.Terima kasih wat kak liza n seha sbb kte dpt berbuka dgn kite.heee

-Seha bersama ikan yg BESAR-heee

-With kak Liza-

Thursday, March 3, 2011

Selamat Hari Lahir Sayang

Assalamualaikum semua..sepatutnye hani post nie smlm lg.3/3/11,tau bufday sape?orang yang hani sayang dunia akhirat.Suami hani,kekasih hani,teman hani,imam hani,kekuatan hani,semuanya bagi hani.Juga pintu syurga bg hani.Dgn keredhaan suami,maka masuklah seorg wanita iaitu isteri ke dalam syurga.Malam semalam pegi celebrate bufday die.Tp syg,x dpt nak beli kek.Actually da lari bajet.heee..2/3 waktu pagi dlm pkul 11 mcm 2,i decided to clinic.pegi cuz nak check weather i'm pregnant or not.I was alone with pakcik teksi.Die bwk pegi klinik kat Flora Damansara.Hani pegi klinik Normah.Berdebar2 jgk hati nie nak tggu result.X ramai pun org kat klinik mse 2.Then,tibe plak giliran hani.Doc india,nasib baik pompuan.Die suggest tuk wat scan je dr urine test.First die scan,nmpk la mcm de satu bulatan.X paham pd mulenye,then die ckp hani confirm pregnant.Syukur pd Ilahi.Allah lebih mengetahui segalanya.Menitis air mata hani.Doc sahkn baru beberapa minggu.Alhamdulillah,murah rezeki.Allah sygkn hani lg =).Lepas kluar dr klinik,hani plan nak pegi Tesco.Sje nak beli brg dapur.Dr pg,sumenye Org Teksi jd driver..huhu.nasib la org x pandai driving nie.Plan nak beli hadiah kat suami.Hani belikan baju kemeja dlm rm200.Ok la 2.N nasib jgk la org x keje.Beli pun gune duit husband lg.Tp x kesah la.Janji Rock!!!huhu.Da beli brg dapur,abg ihsan call.Die da nak smpi Tesco.Kami pun lunch same2.Erm..mmg org mengandung 2 akan hilang selera ke?serius mmg x de nafsu nak mkn.Oh my Allah,ape sudah jd pd hani yg dlu?yg kuat makan 2?hee..Tp ok jgk,dpt jgk diet.Mse tgh mkn 2,abg ihsan sruh beli pregnancy test,mne tau kot2 betul pregnant.Hani asyik mengelak je.Cakap yg hani x reti gune bnde 2.Mmg betul pun sbnrnye.Mse kat Kuis da cbe.Kwn2 tlg.N mse 2,kami masing2 belagak mcm doc.heee..Tp x reti jgk nak bg kata putus.Last2,hani plan nnt hani sndri gi clinic.Mmg da plan nak gi klinik mse nak dekat2 bufday abg ihsan.Klu betul hani pregnant,bleh jd special surprised kat die.Dan mmg x sangka,ade rezeki nak bg abg ihsan kejutan.Hadiah pun da beli,surprised terbesar pun betul2 wujud,just tinggal tggu pkul 12 tepat 3/3 je.

Malam plak,abg ihsan bwk gi celebrate kat wangsa walk ngan kakak farah wahida n the geng n also all the staff.Tepat pkul 12,maka,ade la ucapan hari jd.Mybe abg ihsan fikir yg hani x ingt bufday die.Tp sbnrnye,hani sje je wat2 x tau.Pas2,hani pun bgtau hani pregnant.Siap bg pic scan lg.Die mcm happy.n kak farah ngan kwn2 die pun tau mlm 2.Balik umah,hani terus bg hadiah kat abg ihsan.Die ske hadiah hani.Abg ihsan ckp,'esok' (ari nie) die nak pakai baju 2 gi opis.N he really did.Love u syg.Thanks cuz suke ngan hadiah hani.Hani lari bajet nak beli kek n bunge ros sbb da beli baju utk abg n byr kos mse gi clinic 2.Abg ihsan sdey jgk la sbb thn nie die celebrate tnpa kek.Maaf ye abg.Bukan x nak beli n maaf jgk x dpt nak rse mcm abg rase sdey 2.Cuz hani da lame x sambut bufday,n da x rse pape da.Kesedihan 2 da x de.InsyaAllah,next year hani belikn hadiah tuk abg.
Mohd Ihsan,terima kasih ats kesudian menjadi suamiku.Terima kasih kerana memberiku bahagia,memimpinku ke jalan yg diredhai,dan juga terima kasih ats segalanya.X terbalas rsenye budi dan segala kebaikan abg pd hani.Hani sayang abg dunia akhirat.Hah!..hani nak wat ucapan hari jd tuk abg.WAHAI SUAMIKU,KU DOAKAN MOGA ALLAH PANJANGKN UMURMU UNTUK TERUS BERSAMAKU,MEMBIMBINGKU DAN TERUS MENYAYANGIKU.MOGA ALLAH MURAHKAN REZEKIMU UNTUK MASA DEPAN KITA DAN JUGA PERNIAGAAN ABG.MOGA ALLAH BERKATI HIDUPMU.MOGA ALLAH BERI ABG KEKUATAN UTUK TERUS MEMIMPIN HANI KE SYURGA ILAHI,MOGA ABG MENJD BAKAL SEORG AYH KEPADA ZURIAT ABG.MOGA ALLAH BERI KEBAHAGIAN DALAM RUMAHTANGGA KITA DAN JUGA PANJANGKN JODOH KITA HINGGA KE SYURGA ABADI.X lupa jugak wat kakak iparku merangkap kembar suamiku,moga Allah memberkatimu,murahkn rezekimu dan berimu kebahagian dalam hidupmu.
Selamat hari lahir sayang,MOHD IHSAN BIN CHE MOHD NOH.Aku menyayangimu kerana Allah =)

Tuesday, March 1, 2011

Selamat Hari Lahir AYAH

SELAMAT HARI LAHIR AYAH!tepat jam 12 pg bersamaan 2/3/11 ayah telah dilahirkan ke dunia.Terima kasih ayah kerna telah menjadi seorg ayah kepada 10 org anak dgn penuh kesabaran.Ayah,betapa aku menghargai pengorbananmu,penat lelahmu dalam mencari rezeki yg halal untuk anak2mu,untuk isterimu yang tercinta.Terkadang,diri ini pernah melukakan hati mu,mungkin kerana aku tidak mengerti tugasmu sebagai seorg ayah dan juga seorg hamba Allah.Ayah,ku lihat ayah mudah ketawa dan gembira bersama cucu2 mu,tp aku tahu ayah,bahawa disebalik senyuman dan ketawa mu itu tersimpan kedukaan.Ayah sgt tabah dn kuat.Sekalipun anak2mu melampaui batasan terhadapmu,ayah hnya diam.dan pernah aku melihat ayah menitikkn air mata.Ayah,maafkan anak2mu.Kami tak mengerti keadaan mu,x memahami mu,lantas mudah saja kami melukakan mu,ayah.Diam mu ayah,tersimpan seribu cerita yang ayah pendamkn.Suatu malam yg x pernah anakmu ini lupa,ayah.Ayah meluahkn semua rasa hati yg ayah pendam selama ini.Ayah pernah cakap yg ayah terkadang terasa hati dgn anak2.Ayah teringin nak makan dgn semua anak2 ayh.Tp kdg2 anak2 ayh hnya siapkn makanan ayah dan tinggalkn ayh makan sorg2.Ayah,maafkn kami.Ayah cakap lagi yg klu la suatu hari Allah cabut nyawa ayah,dan masa 2 anak2 ayah x sempat makan sama2 dgn ayah,mesti anak2 akn terkilan.Betul ayah,klu anakmu ini berhadapan dgn situasi itu,pasti aku akan aku kesal sepanjang hayatku.Ayah,maafkn segala kesalahan anak2mu dn juga isteri mu.Ayah,anakmu ini tak akan lupa segala kenangan manis semasa ayah memimpin tanganku waktu melintas jalan,tak akan lupa yang ayah pernah membawaku bersiar2 di tasik titiwangsa yg juga kali terakhir ayah berjalan berdua bersamaku.Ayah,terima kasih atas segala jasa baktimu.Terima kasih kerna kuat dalam mendidik anak2mu.Ya Allah,Kau berkatilah umur ayahku.Kau ampunkanlah dosa2nya.Kau pimpinlah hatinya untuk terus kuat bersamaMu.Kau peliharalah kesihatan ayah dan murahkanlah rezekinya dan berilah dia rezeki yg halal.Ya Allah,gantikanlah segala kesusahan,kepenatan ayah dengan kecerian dr ahli keluarganya dan juga dr kemudahan yg Kau permudahkan.Hani sayang ayah dan mak dunia akhirat.
Kesempatan ini juga ku ucapkan kepada teman baikku,Nazreen Syah bin Zacreen Syah yang juga turut sama lahir pada hari ini.Moga Allah panjangkn umurmu,murahkn rezekimu dan berkati hidupmu.Amin..amin ya Rabb..