Thursday, September 8, 2011

Kehadiranmu Ku Nanti

Assalamualaikum semua..rase da lme x update blog.rindu nak meluah ape yg terbuku dlm hati..nak berbicara dengan teman,malu meluah rasa..hanya mampu meluah pada jari-jari.

Penantian demi penantian..masih ada beberapa minggu lagi untuk menantkan kehadiran insan baru dalam hidupku dan suamiku..ya Allah..mcm2 perasaan dtg dlm diri nie.x sabar menanti kelahiran baru.Sekarang da masuk 34 mggu.Alhamdulillah,bayi dlm kandungan saya sihat dan aktif.Rasa lega dlm hati.Dan terbit rasa kesedaran dalam diri tentang pengorbanan seorang ibu.Kerap kali saya terkenangkan pengorbanan mak yang tak ternilai dgn harta.Tak tau nak luahkan mcm mana.semua rasa b'kumpul menjadi satu.

Pengalaman pertama dalam hidup bila mula Allah tiupkan roh baru ke dalam rahimku.Pengalaman merasa mcm ibu2 mengandung yang lain,mengidam dan 3 bln merasa morning sickness.Berat ujian seorang ibu.Dengan kandungan saya nie,saya menuntut ilmu.Alhamdulillah,Allah permudahakan.Allah bg saya teman2 yg sgt2 baik dan ikhlas membantu.Baik lelaki mahupun perempuan,sama2 menjaga diri saya dan kandungan saya nie.Terima kasih sahabat2ku;seha,kak tika,aniqa,mira,cody,fiza,zie,efa,kak bella,dila,tia,kak sara,dan x lupa teman2 lelaki dlm kelas =).Tengok sahabat2 yg excited dgn bayi dalam kandungan saya nie,buatkan saya terharu,gembira sgt2.Allah je la yang dpt balas segala budi dan kebaikan korang semua.Terima kasih juga buat seluruh ahli keluargaku dan keluarga mertuaku yang banyak menjaga dan memberi tunjuk ajar.Terima kasih juga untuk Kak azizah dan keluarga.

X lupa jugak dengan pengorbanan suami saya yang sgt gembira dan x sabar dgn kelahiran ank ni.Maafkan segala dosa2 hani kat abg,dan terima kasih sebab terus bersabar dengan kerenah isterimu.Sabar memenuhi segala permintaan isterimu,dan tetap sabar untuk menceriakan isterimu biarpun isterimu ini banyak melukakan mu.Abg,biarpun abg sibuk dengan urusan abg,tp abg tetap x lupa tanggungjawab abg kat hani.Hani harap kita sama2 bersedia menempuh alam baru,alam keibubapaan.Kita akan sama2 belajar untuk mendidik,membesarkan ank kita dgn didikan yg sempurna,didikan cara sunnah nabi.Terima kasih suamiku.Hani sayang abg dunia akhirat.

Pernah saya dengar orang ckp,"awlnya mengandung,knpe x merancang dulu..kan masih belajar lg,".Ya, mmg saya sedar,saya sgt2 muda untuk b'kahwin dan menggalas tanggunjawab sebagai seorang isteri dan ibu.Tapi,saya yakin,Allah sentiasa bersama saya dan memudahkan urusan saya.Saya dapat rasakan mmg Allah benar2 memudahkan urusan saya,dengan bantuan teman ketika di kolej,dengan kesabaran dan pengorbanan suami yang x dpt d'ucap dgn lisan,semuanya jadi mudah.Kenapa saya x merancang dulu? sebab saya sedar, kita yang merancang, tapi Allah yg tentukan.Ada pasangan yang merancang,tapi terus x dapat anak.Anak rezeki Allah.Saya hanya menerima apa jua pemberian Allah.

Kini,hati saya resah,takut..Keresahan dan ketakutan untuk membesarkan zuriat dan amanah Allah ini mengatasi ketakutan saya untuk berjuang nanti,berjuang untuk melahirkan insan baru ini.Takut jika gagal membesarkan ank ini menjadi insan yang soleh,yang baik dan terpelihara.Takut jika ank ini bakal mewarisi segala dosa2 saya dan suami.Takut jika ank ini hilang dalam pegangan Ilahi.Ya Allah,bantulah hambaMu.
Pesanan untuk bakal anakku;jadilah dikau seorang insan yg terpelihara diri dan maruah.Jadilah kau seorang ank yang dapat menyelamatkan kedua ibu bapa mu di akhirat kelak.Peganglah kuat dan erat Al-quran dan sunnah nabi mu,untuk dijadikan panduan dan penyelamat menempuh alam yang penuh ujian ini.
Ya Allah,Kau peliharalah zuriat keturunanku daripada segala dosa,maksiat dan zina.Peliharalah ankku dari segala kemungkaran dan kejahatan dunia.Jadikanlah zuriat keturunanku seorang yg soleh dan solehah, yang indah rupa parasnya,yang sempurna sifatnya.Ya Allah,Kau perelokkanlah rupa parasnya sepertimana Kau perelokkan amalan dan akhlaknya.





Ya Allah,Kau berilah aku dan suamiku kekuatan untuk mendidik dan membesarkan zuriat kami ini.amin ya Allah...

2 comments:

  1. insyaALLAH moge ALLAH permudahkan segale nye...
    AMIN

    ReplyDelete
  2. insyaAllah,syuran ukhti kerana sama mendoakan =)

    ReplyDelete